Thursday, June 3, 2010

“…..Wasiat Dr.Abdullah Azam…..”Sumbangan nuratie pada Tuesday, May 04 @ 13:52:52 MYT

Sesungguhnya kecintaan kepada jihad telah menguasai kehidupanku, diriku, perasaanku, hatiku dan seluruh deritaku. Mereka yang memasang cita2 yang tinggi (untuk melihat kemenangan Islam ) tanpa membuat apa2 persediaan adalah merupakan mereka yang berjiwa kecil dan tidak mahu serta tidak mungkin sampai ke kemuncak perjuangan dan tidak akan berjaya menuju ke matlamatnya…



Aku tidak nampak apa2 perbezaan diantara mereka yang meninggalkan jihad dengan mereka yang meninggalkan solat,puasa dan zakat….

Wahai kaum muslimin….

Kehidupan kalian adalah jihad ,Kemuliaan kalian juga berasal dari jihad Dan kewujudan kalian di atas muka bumi ini juga, terikat dengan ikatan yang berpanjangan dengan jihad….Sesungguhnya mereka yang menyangka bahawa agama Allah akan tertegak tanpa jihad,tanpa peperangan ,tanpa darah dan air mata….maka mereka yang ragu2 itu sebenarnya tidak memahami tabiat agama ini….Kejarlah "Kematian" kerana ia akan memberikan kehidupan yang hakiki.. Hindarkanlah diri dari merasa hebat dengan jumlah kitab yang dibaca….Jangalah merasa megah dan mencukupi dengan solat2 sunat yang telah kalian biasakan itu….

Wahai para ulama….

Majulah kalian untuk memimpin generasi ini yang dahagakan untuk kembali kepada tuhannya….Jangan kalian terbelenggu atau cenderung kepada dunia….Jauhi janji manis pemberian dan sogokan serta hidangan pemerintah, kerana sesungguhnya ia menggelapkan hati dan mematikan fikiran serta menjadi benteng hubungan kalian dengan masyarakat….

Wahai muslimat …


Jauhi kemewahan kerana ia adalah musuh kepada jihad… Ia juga pembinasa diri manusia….Oleh itu janganlah menunjukkan sesuatu yang berlebihan….cukuplah seqadar keperluan sahaja….

Didik dan latihlah anak2 kalian dengan kegagahan dan kejantanan serta kepahlawanan dan jihad….Jadikan rumah2 kalian sebagai kandang2 singa dan bukan reban ayam yang menunggu gemuk untuk disembelih oleh toghut.Tanamkan ke dalam jiwa anak2 kecintaan kepada jihad ,keinginan kepada medan perang dan lapangan yang penuh dengan keributan jihad….

Wahai anak-anak….

Biasakanlah diri kalian dengan "nyanyian" dan alunan letupan peluru dan dentuman senjata2 berat serta gegak gempita jet2 pejuangan serta kereta2 kebal….Jauhilah nyanyian2 yang lembut dan muzik2 yang mengasyikkan serta hamparan permaidani merah….

Wahai isteriku….

Lazimilah sifat zuhud ,nescaya engkau akan dikasihi Allah dan berzuhudlah terhadap apa yang ada pada manusia (jangan meminta-minta) nescaya engkau akan dikasihi mereka….

Ketahuilah bahawa Al-Quran adalah bekalan yang paling berharga sertqa panduan sepanjang hayat….Seterusnya Qiamullail dan puasa serta beristighfar dan bertaubat dinihari akan mendatangkan kejernihan pada hati dan kemanisan serta hubungan yang baik dalam beribadah….

Akhir sekali,aku sangat2 berharap agar Allah Taala akan menemukan kita disyurga firdaus seperti mana dia menemukan kita di dunia ini….ada pun kalian anak2Ku….Sesungguhnya kalian tidak pernah bermesra denganku melainkan hanya sebentar cuma .terlalu sedikit tarbiah yang sempat ku berikan kepada kalian .Ya, aku terlalu sibuk dengan urusan jihad daripada tinggal bersama kalian….

Demi Allah….aku tidak sanggup berkurung di dalam sangkar bersama kalian seperti ayam bersama2 anak2nya .Aku tidak mampu hidup dengan menyejukkan diri sedangkan kepanasan api dugaan dan ujian membakar hati2 umat Islam….Aku tidak rela tinggal bersama kalian sepanjang masa sedangkan realiti umat Islam kini telah mengoyak rabak jiwa setiap mereka yang mempunyai hati dan akal yang waras….

Benar2 tidak bermaruah jika aku tinggal dalam limpahan kenikmatan….diangkat satu hidangan dan dituruti pula dengan satu hidangan yang lain ,sedangkan umat Islam menderita saban hari .Dengan ini juga aku berwasiat kepada kalian supaya berpengang teguh dengan aqidah salafus salih (Sunnah Wal Jamaah) dan janganlah kalian menuruti hawa nafsu….

Aku juga berpesan kepada kalian supaya membaca Al-quran ,menjaga lidah ,qiamullail ,berpuasa sunat ,berkawan baik dan….sama2 berkerja dan mendokong gerakan Islam ….Janganlah kalian meminta izin dari sesiapa untuk keluar berjihad pada jalan Allah….Lontaran dan tembakan kalian adalah terlabih baik dan aku sukai….

***….Sesungguhnya As Syahid Abdullah Azzam telah bersikap benar dan telah menunaikan janji2 kepada Allah untuk berjuang membela agama dan meletakkan kalimah Allah di tempat yang paling tinggi .As Syahid telah berdagang sekian lama dan akhirnya….pada 24 November 1989 dagangannya telah dibeli oleh Allah….***

AL-FATIHAH…….

No comments:

Post a Comment

anda mungkin juga meminati ini

Related Posts with Thumbnails